Vozila za stanovanje: kamperi i kamp prikolice

Pregleda: 1566 Komentara: 5

Ako bi me neko pitao šta mi je životna želja, rekao bih da kamperom obiđem svet! Siguran sam da postoji veliki broj ljudi, zaljubljenika u prirodu, koji želi takvo putovanje, lagano i bez brige o tome gde prespavati, na kom se ništa ne mora, gde je sve opušteno, a dinamično.

Često zamišljam sebe kako se budim uz crvrkut ptica, kuvam kaficu i dok ostatak porodice spava kako krećem sa prvim jutarnjim zracima dalje na put u nove avanture. I tako svaki dan, s planiranjem u hodu, spontano i lagano.

U želji da saznam više o pojedinostima vezanim za realizaciju ovakvog putovanja, konsultovao sam nekoliko stručnjaka iz ove oblasti i dobio informacije i savete, koje i vama, verujem, mogu koristiti.


Specifičnosti u vožnji kampera

Mora se znati da je kamper, iako putničko vozilo za čiju vožnju vam je potrebna tek B kategorija, zbog svojih gabarita, potpuno drugačiji za vožnju od ostalih putničkih vozila. On je najčešće teži, duži, širi i viši, pa oni koji ga voze prvi put moraju, dok im ova vrsta vožnje ne postane rutina, biti mnogo pažljiviji nego prilikom vožnje putničkog automobila. Posebna opreznost neophodna je kod vožnje unazad, kao i u mimoilaženju sa većim vozilima. Kada vas npr. autobus sustiže na autoputu, on gura vazduh koji vas potiskuje na desno, a kada vas pretiče - pravi vakuum i kamper se pomera ulevo. Ovo je posebno izraženo u tunelima.

Takođe, duži su putevi kočenja, vozilo se znatno više naginje u skretanjima, a zbog velikih površina kamper je i puno osetljiviji na udare vetra.

Prilikom izbora biste trebali uzeti u obzir koliko često planirate kretanje po gradu, jer mnogi veći primerci kampera i nisu namenjeni saobraćajnim gužvama, uskim ulicama i standardnim parking mestima. U tom slučaju biste možda trebali više gledati varijante manjih gabarita, kao što su kamper-vanovi.


Istorijski osvrt na nastanak vozila za kampovanje

Prva kamp prikolica napravljena je u Engleskoj, u kompaniji Bristol Carriage Company 1880 godine. Primat što se kvaliteta i kvantiteta tiče, pripada ipak Nemcima. Najpoznatije prikolice su Knaus Hobby i Dethleffs, a najkvalitetnije i samim tim najskuplje su Tabbert i Fendt. Kao prvu asocijaciju na vozila za kampovanje u Srbiji, makar kod starije populacije, možemo spomenuti proizvode iz Jugoslavije: slovenačku Adriju ili makedonsku Tresku, male, jajaste i ne baš komforne varijante kamp vozila. Zbog samog ležaja i kuhinjice koje sadrži, ljudi kod nas često misle da je kampovanje vid sirotinjskog turizma. Zapravo, stvar je posve drugačija. U pitanju može biti i ultimativni oblik uživanja poznat samo iskonskim hedonistima. Proizvodnja kampera, kao što je poznat danas, započela je u 1970-ih godina. General Motors je jedan od prvih proizvođača koji je uveo kamper kao komercijalno vozilo za putovanja i rekreativne potrebe. Prvi model kampera, Chevrolet Motorhome, predstavljen je 1972. godine.

Noviji modeli kamp prikolica i kampera imaju u sebi sve što vam treba i sve što možete poželeti u jednom domu, ne samo na putu, već i u stanu ili kući, a dizajneri rade na tome da se prave sve modernije prikolice i vozila kako vreme odmiče, i nadmeću se koja će izgledati luksuznije i imati više mogućnosti.

Dimenzije kamp prikolica najčešće su 6-7m dužine, a 2,2m širine, tako da se u ovih 15-ak kvadrata, zaista, može ugraditi mnogo elemenata, pa vaša kuća na točkovima može sadržati bračni ležaj, kuhinjicu, kupatilo i trpezariju. Takođe, u kamperu postoji mogućnost instalacije satelitskih antena i omogućavanje gledanja televizije, mada je to retkost, jer ljudi koji kampuju, verujem, uglavnom više vole pročitati kakvu dobru knjigu u prirodi, nego gledati u ekran. Poenta i jeste u miru kojeg možete priuštiti i slobodi koja je apsolutna u jednom ovakvom vidu putovanja.


Da li je kampovanje skupo? Gde se može parkirati noću?

Ono što mnogi predstavljaju kao manu ovakvog vida odmora kod nas je cena koju morate platiti za noć parkiranja vozila, cena noći u samom kampu, kao i broj i lokacije takvih mesta koja su retka u Srbiji, iako postoji iz godine u godinu sve veće interesovanje za pravljenje parkirališta za kampere, kao i postavljanje samih kampova u kojima možete imati kompletan kamperski ugođaj.

Parkiranje kampera na mestima gde se parkiraju kamioni je u nekim državama dozvoljeno, ali postavljanje tende ili stola sa stolicama smatra se kampovanjem i sigurno dobijate ne malu kaznu koju trebate platiti, bez obzira gde parkirali, osim, naravno, na parkinzima za kampere i u samim kampovima. U Srbiji nije dozvoljeno parkirati kamper na označenim kamionskim parkiralištima, a kazna za to je od 5000 - 25000 dinara.

Cena kampera nije mala, ali ono što on nudi je zaista jedinstveno, pa ako ga možete priuštiti i još volite avanturu, neće biti kraja sreći i uživanju. Polovan kamper u Srbiji može da se kupi za nekih 25000 – 30000 eura i to su kamperi stari 15-20 godina, dok se noviji kamperi mogu naći po ceni od 50000 – 80000 eura. Cena prikolica se kreće od 5000 eura za starije modele sa dva do tri mesta za spavanje, pa do 20000 eura za novu prikolicu sa šest mesta za spavanje. Cene mogu biti mnogo povoljnije ako se radi o starijim ili prepravljanim vozilima, kao i o neregistrovanim prikolicama.


Najpovoljniji način za uživanje u kamperima i kamping prikolicama

U Srbiji imamo na raspolaganju iznajmljivanje kamp-prikolica i kampera. Najpovoljnije iznajmljivanje kamp-prikolice se kreće od oko 30ak eura na dan za starije, ali pristojne i funkcionalne modele.

Iznajmljivanje kampera zavisi:
- od broja dana na koji se iznajmljuje – skuplji je dan korišćenja ako iznajmljujemoi na 5 dana u odnosu na 15 ili 20, pa onda nisu ni svi dani u godini podjednake cene nego cene značajno variraju od letnje-zimske sezone i praznika;
- depozit po vozilu se kreće od 1000 eura ili više.
- cena može zavisiti i od opreme, detalja aranžmana, životinja-ljubimaca ili duvanskog dima… ali računajte da se kreće od 100 eura na dan, pa na više.

Kada je reč o inostranstvu, ponuda je očekivano bogatija, a pronašli smo i jedan izuzetno povoljan način da iznajmite kamper za 1 euro prvih 4-6 dana. Naime, postoje firme koje izdaju kampere i kada kamper ostane u, primera radi, Firenci, a firma je u Briselu, dosetili su se kako da svima na neki način ugode. Naime, za 1 euro dnevno imate njihov kamper 4-6 dana da bi ga vratili u Brisel za to vreme. Naravno Firencu i Brisel smo uzeli kao primer, ova praksa postoji u dosta Evropskih gradova.


Mesta za kampovanje u Srbiji

Jedan član kamperskog foruma se odlučio da sabere dostupne podatke o kampovima u Srbiji, pa je podelio listu sa nazivima, kontakt podacima i tačnim lokacijama kampova u kojima možete boraviti. Ukoliko želite da vidite o čemu se radi posetite sledeći link.


Prednosti kampera u odnosu na kamp-prikolicu

Mobilnost: Kamperi su obično lakši za manevrisanje i parkiranje u poređenju sa kamp-prikolicama koje treba vući. Možete brže i lakše promeniti lokaciju.
Komfor: Kamperi obično imaju bolji enterijer jer su dizajnirani sa svim potrebnim sadržajima, uključujući kuhinju, kupatilo i deo za spavanje. Sve je integrisano u jedno vozilo.
Brzina putovanja: Bez potrebe za postavljanjem i uklanjanjem prikolice, kamperi omogućavaju brže kretanje i zaustavljanje.
Sigurnost i stabilnost: Kamperi su stabilniji na putu jer su napravljeni kao jedno vozilo. Kamp-prikolice mogu ponekad biti sklonije prevrtanju ili problemima sa stabilnošću pri velikim brzinama ili jakim vetrovima.
Svestranost: Kamper može da se koristi i kao svakodnevno vozilo kada niste na putovanju, dok kamp-prikolica zahteva dodatno vozilo za vuču. Ako je vozilo registrovano na, primera radi, 4 mesta za sedenje sa prosečnom potrošnjom od oko 8 litara dizela i dimenzijama ispod 6 metara, zaista možete koristiti kamper-van i kao vozilo za svakodnevni prevoz.


Prednosti kamp-prikolice u odnosu na kamper

Fleksibilnost: Kada stignete na odredište, kamp-prikolicu možete odvojiti od auta i koristiti automobil za lokalne destinacije ili druge potrebe. To je korisno kada želite istraživati područje bez potrebe za pomicanjem celokupnog kampa, što je posebno značajno ako je teren nepristupačan ili, naprotiv, vrlo urban.
Povoljnija cena: Kamp kućice su najčešće povoljnije od kampera. Ako već imate vozilo koje može vući prikolicu, možete uštedeti novac u poređenju s kupovinom kampera.
Niži troškovi održavanja: Kamp-prikolice obično imaju niže troškove registracije, održavanja i popravki, jer su mehanički manje složene od kampera koji imaju motor, menjač i ostale delove karakteristične za motorna vozila.
Duži vek trajanja: Budući da kamp-prikolice nemaju motor, transmisiju i druge mehaničke delove koji se troše, njihov vek trajanja može biti duži, što znači da mogu trajati duže s manjim troškovima održavanja.


Registracija kampera i kamp-prikolica: cene, nejasnoće i najčešće greške u proceduri

Cene registracije vozila za stanovanje u Srbiji mogu značajno varirati zavisno od nekoliko faktora: snage i zapremine motora, godine proizvodnje vozila, premijskog stepena polise obaveznog osiguranja, kao i opštine u kojoj se vrši upis u jedinstveni registar ili produženje registracije. Navešćemo nekoliko osnovnih cena koje mogu poslužiti kao orijentir.

Za primer ćemo uzeti novi dizel kamper-van Adria Twin 600SP Family snage 140 konjskih snaga (103kW) i zapremine motora 2200 ccm koji se prvi put registruje. Cena prve registracije, koja uključuje saobraćajnu i tablice, iznosi oko 102 000 dinara.

Najpovoljniju registraciju će imati oni sa hibridnim pogonom, registrovani kao teretna vozila, ispod 2000ccm ili stariji (jer se porez na upotrebu umanjuje po godinama starosti).

Registracija kamp prikolice u Srbiji je mnogo povoljnija i jednostavnija od registracije kampera. Kamping prikolice se osiguravaju kao obične radne prikolice od 1 tone nosivosti. Polisa osiguranja je „džaba“ u poređenju sa kamperom – celih 1000 dinara, a ukupan trošak prve registracije nove prikolice bi bio oko 4300 dinara. (Nova vozila se ne podvrgavaju tehničkom pregledu, pa iz tog razloga u cenu nismo uključili tehnički pregled u oba slučaja.)

Obzirom da se kamperi najčešće vode kao putnička vozila u saobraćajnoj dozvoli, često se desi na im obračunaju baš i takvu polisu osiguranja – kao klasičnom putničkom automobilu, što bi u gorenavedenom slučaju iznosilo oko 23800 din. za premiju osiguranja, dok bi ispravno zaključeno osiguranje predstavljala polisa specijalnog motornog vozila za kampovanje u iznosu od oko 12500 dinara.

Ukoliko imate neki kamper, proverite, dakle, kako su vam radnici na registraciji vozila ili u osiguranju kategorisali vozilo, jer razlike u ceni nisu male. Premijska grupa 5 (specijalna vozila) je ono što bi bilo ispravno u slučaju vozila za kampovanje, prema podeli vozila po premijskim grupama samih osiguravajućih kuća.

Mnogi kamperi su registrovani bez poreza na upotrebu motornih vozila do proleća 2021. godine. Budući da se vode kao specijalna vozila (u tarifnim grupama osiguranja), specijalna vozila za stanovanje u Pravilniku o podeli, šalterski radnici MUPa često nisu tražili dokaz o uplati poreza na upotrebu za ovu vrstu vozila. Uvođenjem jedinstvenog sistema za generisanje uplatnica (ePlati), osnovna vrsta upisana u saobraćajnu dozvolu (načešće: putničko) automatski utiče na obračun poreza na upotrebu motornih vozila po kubikaži, te tako i mnoga specijalna vozila-kamperi plaćaju ovaj porez svake godine.

Zanimljivo je da kada se motocikl registruje za period kraći od jedne godine, porez na upotrebu motornih vozila plaća se u iznosu srazmernom broju meseci za koji se registracija vrši, u odnosu na propisani iznos poreza za period od jedne godine. Kod putničkih vozila, ili u našem slučaju kampera, ova mogućnost nije predviđena u Zakonu o porezima na upotrebu, držanje i nošenje dobara.

Kompletnu tabelu sa aktuelnim iznosima poreza na upotrebu (po starosti i kubikaži vozila) možete pogledati na našem sajtu: Porez na upotrebu motornih vozila za 2025. godinu.

Može li se stara kamp-prikolica registrovati ili koristiti „bez papira”? Kako prevesti neregistrovanu kamp-prikolicu?

Ranije su se kamp-kućice i kamping-prikolice sa šatorima vozile bez registracije, „na treću tablicu“. Od pre 15ak godina se i ova vozila moraju registrovati (dobiti posebnu tablicu, saobraćajnu, nalepnicu i polisu). Problem je nastao što je većina vlasnika tih starih prikolica pogubila dokaze o vlasništvu, te tako ostavila neregistrovana priključna vozila. U prelaznom periodu su dozvoljavane registracije uz dokaze kao što su postojanje treće tablice, izjave dva svedoka, ali danas nije moguće registrovati ovakvo vozilo bez dokaza o vlasništvu (vašem ili prethodnog prodavca od koga biste prikolicu kupili).

Neregistrovane prikolice zvanično mogu biti stacionirane samo na jednom mestu jer bez tablice i registracione nalepnice ne mogu učestvovati u saobraćaju. Tako kažu propisi, ali postoji „caka” da se i takva prikolica premešta: ukoliko je ne vučete na njenim točkovima nego je natovarite na registrovanu prikolicu, možete je premeštati po želji i potrebi.

Kamp_prikolica

Ko želi avanturu svakako treba da razmisli da iznajmi ili kupi kamper i da porodično putuje gde hoće, kada hoće, zadrži se gde hoće, koliko hoće, a pri tom nema obaveza check-in, check-out, obaveznog broja dana koje mora iskoristiti u ovom ili onom smeštaju.

Naravno, ova opcija putovanja nije za svakoga, već za one ljude koji imaju avanturistički duh i koji vole da na spontan i zabavan način istražuju nove destinacije i uživaju u prirodnim bogatstvima. Za one koji ne vole teške ili prljave strane tradicionalnog kampovanja, tu je i tzv. glamping, spoj glamura, luksuza i kampovanja koji kombinuje udobnost hotela sa pet zvezdica sa atraktivnim pejzažima u prirodi.

Priroda ima pozitivno dejstvo na čoveka kako na fizčkom tako i na mentalnom planu. Savremeni čovek to prečesto zaboravlja i sve manje vremena boravi u prirodi. Koju god varijantu boravka u prirodi da odaberete, nećete pogrešiti.